μπροστά στην tv


Το παιδί μας μπροστά στην τηλεόραση

    Η τηλεόραση είναι ένα Μέσο Μαζικής Ενημέρωσης που αποτελεί, εδώ και τέσσερις  περίπου δεκαετίες, αναπόσπαστο κομμάτι της ελληνικής οικογένειας. Αποτελείται από πολύ γρήγορη διαδοχή εικόνων και ήχων, σκηνών και γεγονότων. Οι οπτικο – ακουστικοί της ερεθισμοί προσελκύουν όλους μας και περισσότερο το παιδί της προσχολικής ηλικίας (0 – 6 χρονών). Κατά την περίοδο αυτή ο εγκέφαλος του παιδιού αναπτύσσεται και εξελίσσεται πολύ γρήγορα. Σχηματίζονται και οι νευρικές συνάψεις μεταξύ των νευρικών κυττάρων που συμβάλλουν στις πνευματικές δεξιότητες που θα έχει αργότερα σαν ενήλικας.

    Έτσι, η τηλεόραση μπορεί, αν χρησιμοποιηθεί σωστά :
  • να συμβάλλει θετικά στη μάθηση
  • ν’ ανοίξει νέους ορίζοντες στο παιδί
  • να γίνει πηγή πληροφοριών και ενημέρωσης
  • να το ψυχαγωγήσει.
    Ενώ αντίθετα αν το παιδί παρακολουθεί :
  • πολλές ώρες ημερησίως
  • προγράμματα με σκηνές βίας και σεξ
  • πολλές διαφημίσεις
τότε θα μιλάμε για αρνητική επίδραση στην ψυχοσωματική του ανάπτυξη.

    Μερικές αρνητικές επιπτώσεις της τηλεόρασης είναι :
  • Η παχυσαρκία (έλλειψη άσκησης, τσιμπολόγημα μπροστά στην τηλεόραση)
  • Η έλλειψη προσοχής ( έρευνες έχουν δείξει ότι παιδιά που παρακολουθούν πολλές ώρες τηλεόραση στην προσχολική ηλικία αργότερα έχουν προβλήματα στην σχολική επίδοση λόγω μειωμένης ικανότητας συγκέντρωσης ).
  • Επιθετική συμπεριφορά, συνηθίζουν τη βία.
  • Διαταραχές ύπνου (λόγω της αδυναμίας να ξεχωρίσουν το πραγματικό από το φανταστικό, αποκτούν φοβίες, έχουν εφιάλτες).
  • Καταναλωτική μανία (λόγω διαφημίσεων, κυρίως προϊόντων ανθυγιεινών ή περιττών για την ηλικία τους).

    Κατόπιν αυτών διαφαίνεται, ότι ο γονιός είναι το πρόσωπο που θα πρέπει να συμβάλλει στο να μην έχει η τηλεθέαση στο παιδί του αρνητικές επιπτώσεις. Έτσι, ο γονιός:
  • δεν αφήνει την τηλεόραση άσκοπα ανοιχτή όλη τη μέρα
  • αποτελεί ο ίδιος παράδειγμα για το παιδί χρησιμοποιώντας την τηλεόραση για ψυχαγωγία και ενημέρωση και όχι για να περνά απλώς την ώρα του
  • βλέπει τηλεόραση μαζί με το παιδί και του εξηγεί οποιαδήποτε απορία έχει
  • δε βάζει τηλεόραση μέσα στο παιδικό δωμάτιο
  • προσπαθεί ώστε το παιδί ως 2 χρονών να μη βλέπει τηλεόραση και από τα 2 ως 6 να βλέπει περίπου 1 ώρα καθημερινά αν δεν γίνεται αλλιώς.

    Ποιες εκπομπές όμως μπορούν να επηρεάσουν θετικά την ανάπτυξη του παιδιού της προσχολικής ηλικίας;
  • Ποιοτικά κινούμενα σχέδια και παιδικές ταινίες χωρίς σκηνές βίας (πάντα με την παρουσία του γονιού).
  • Μεταγλωττισμένα ντοκιμαντέρ με εύκολη αφήγηση σχετικά με ζώα και φυτά, ήθη και έθιμα της χώρας μας αλλά και άλλων χωρών .
  • Εκπομπές με κατασκευές και χειροτεχνίες που θα δώσουν ώθηση για δημιουργία και απασχόληση στο παιδί. (αν και όταν υπάρχουν τέτοιες)
  • Αξιόλογα μουσικά προγράμματα , παραστάσεις μπαλέτων, παραδοσιακών χορών, Καραγκιόζη.
  • Αθλητικά γεγονότα, αγώνες ποδοσφαίρου, μπάσκετ, βόλεϊ, στίβου, γυμναστικής (συμβάλλουν στην ανάπτυξη της μαθηματικής σκέψης, ωθούν σε ενασχόληση με τον αθλητισμό).

    Σε κάθε περίπτωση κρίνεται αναγκαίο να λαμβάνει χώρα συζήτηση με το παιδί μας πριν παρακολουθήσει ένα τηλεοπτικό πρόγραμμα προκειμένου να το προϊδεάσουμε και να το προετοιμάσουμε για ό,τι ακολουθήσει αλλά και μετά την παρακολούθησή του να ξανα-συζητήσουμε ώστε να αποσβέσουμε τα αρνητικά ερεθίσματα (που πιθανότατα μεγεθύνθηκαν στο μυαλουδάκι του), να ενισχύσουμε τα θετικά ερεθίσματα και μαζί μ’ αυτά να κρατήσει ξεκάθαρες τις πληροφορίες που θα του μείνουν.

Βασιλική Παπαδοπούλου, δασκάλα Τμ. Ένταξης


Δεν υπάρχουν σχόλια: